close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תקשורת בין אבא לנער מתבגר- כיצד זה אפשרי

מערכת שורשז טבת, תשעה29/12/2014

האם ניתן ואיך לעסוק בנושאים צנועים עם בנינו המתבגרים. ספר חדש ותובנות

תגיות:
הרב ערן משה מרגלית, מגשר ומחבר הספר "מתבגרים יחד – לאבות ובנים מתבגרים" שעומד לצאת לאור בקרוב...

האחריות החינוכית שלנו כהורים לילדינו תובעת מאתנו להכיר את שעובר על ילדינו – תביעה שהיא גם זכות נעימה. מתוקף אחריות זו אף נדרש מאתנו להדריכם בדרך ישרה – תהליך שגם בונה בנו, ההורים, קומה נוספת.

אלא שפעמים רבות קיימים קשיי תקשורת בין הורים לילדיהם בגיל ההתבגרות, ובפרט בנושאים של צניעות, שהנם רגישים וקיימת בהם מבוכה.

הקושי הוא כפול: הן מצד הנערים המתבגרים, הן מצד האבות.

מצד הנערים: הנערים נמצאים בתקופה שבה הם בונים את הזהות האישית שלהם, וכחלק מבניין זה הם הולכים ונפרדים מאתנו ההורים ולעתים כלל לא מעוניינים לדבר אתנו, ובוודאי שלא לשתף אותנו בנושאים אינטימיים או בקשיים שיש להם. העיסוק בנושא עשוי להיות מביך ויש שהנער יחשוש מלשתף, משום שהוא חושב שנעריך אותו פחות או אף נעניש אותו על מעשיו.

מצד האבות: האבות לעתים לא יודעים מה לומר ואיך לשוחח בנושאים אלו. בנוסף, לעתים רתיעה יכולה לנבוע מן הקושי של האב עצמו לעסוק בנושאים שיעמידו אותו בפני תביעות הלכתיות ובפני הצורך להשתנות ו/או שאלות מביכות מצד הבן (ולעיתים גם השלכות של תסבוכות ומשקעים שהיו לאב עצמו בנושאים אלו)

ואף על פי כן, למרות הקושי, חשיבות רבה יש ליכולת ליצור קשר משמעותי עם הבן בגיל זה, וללמוד ולשוחח איתו על החוויות שעובר ועל הנושאים שמעסקים אותו בגיל.

באופן מיוחד, על אף הרגישות והמבוכה, מספר סיבות יש לחשיבות בעיסוק עם ילדינו בנושאי הצניעות ושמירת הברית:
הנער בגיל ההתבגרות מסתקרן ומתחיל לעסוק בנושאים אלו, מחשבותיו בנושא הולכות ותופסות תאוצה דמיונית אשר איננה תחת שליטה ובקרה, במיוחד כאשר המידע מתקבל בצורה שאינה מבוקרת דרך התקשורת, האינטרנט ועוד, ולכן קיים הכרח להעברת הדברים בצורה מבוקרת וחינוכית מתוך תורה וקדושה.

אמנם מעבר לכך, הדרכות והלכות אלו הן תורת חיים, וכשם שאנו מדברים עם בנינו על הלכות שבת וכשרות, על הלכות השבת אבדה, על מעלת ארץ ישראל ועוד, כך נדבר עם בנינו על הלכות אלו, טעמיהן ודרכי יישומן. אם לא נדבר עם בנינו בצורה הנכונה על נושאים אלו, תיבנה אצלם תפיסה מוטעית – שנושאים אלו אינם חלק מן התורה אלא הם 'פריצות', ואדרבא כאשר מלמדים ומדברים מתוך תורה על נושאים אלו, מתברר לנו ולבנינו עד כמה התורה מדריכה אותנו בכל אורחות חיינו.

שאלה: מה ניתן לעשות אם הצעתי לבן ללמוד ולדבר והוא סירב?
תשובה: ראשית רצוי לברר עם הבן, לנסות להבין ממנו ממה הוא חושש.

שנית, פעמים רבות, אם אנו נעשה עבודה פנימית עם עצמנו – למשל נבוא ממקום של ענוה, ממקום של הכרה שהבנים שלנו חיים בתקופה מלאת אתגרים בנושא צניעות וטהרה, ולמשל לקבל את הבן במקום שבו הוא נמצא, לבוא ממקום שבו אנו מוכנים רוצים ללמוד ו'להתבגר' ולא כמטיפים לבן, נראה שפתאום הבן מוכן ורוצה בלימוד.

שלישית, ניתן לתת לאמא לבדוק מדוע הבן מסרב, ומה יכול לעורר בו רצון ללמוד.

רביעית, לא להתייאש, אפשר לנסות שוב כעבור זמן.
***
ההכרה בחשיבות הנושא, ובצורך לתת לכל אבא כלים ללמוד ולשוחח עם הבן, דחפה אותי להתמסר לכתיבת הספר "מתבגרים יחד" ובו תשעה פרקי לימוד לאב ולבן על נושא גיל ההתבגרות.

בימים אלו, אנו משלימים את גיוס הכסף הנדרש באמצעות אתר ההדסטארט.

אני פונה אליכם, בואו והצטרפו גם אתם והיו שותפים בזכויות של מפעל חשוב זה. כל תמיכה, גם סמלית וקטנה חשובה ועוזרת, כל רכישה של מוקדמת של ספר חשובה. לצפיה בסרטון מהנה על הנושא, לסקירת פרקי הספר, לפרק לדוגמה, המלצות, ולתמיכה לחצו כאן: מתבגרים יחד - אבות ונערים
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה